Výstroj a výzbroj pozemního a námořního vojska středověké Kastílie podle knihy zákonů Alfonse X. Livro de las leyes, (Siete partidas) - část druhá
V prvním článku z třídílného seriálu jsme se věnovali druhům války, organizaci pozemního vojska a formacím bojových jednotek.
Tento článek pojednává o výbavě vojska, dělení kořisti, odměnách, odškodnění a úloze žen v armádě.
Třetí článek věnujeme námořnímu vojsku.
Vybavení
„Všechny muže, kteří jdou do války, přirozeně motivuje touha po zisku, který jim zčásti nahrazuje výdaje spojené s pořízením výstroje a s výcvikem, a také je náhradou za velké nebezpečí, kterému se vystavují.“
Aby byli vojáci do boje lépe vybaveni a měli větší chuť vzít s sebou kompletní zásobu věcí nutných k vedení boje, závisí dělení získané kořisti nejen na počtu mužů, ale také na úrovni jejich výstroje, výzbroje a zvířat. Na začátku výpravy dva vybraní pěšáci zkříží kopí. Pod touto branou projde každý člen výpravy a notář zaznamená jeho výbavu.
Níže citujeme jednotlivé varianty výbavy, ovlivňující podíl na kořisti podle druhé části zákoníku, hlavy 26, zákona 28.
kůň, meč a kopí
kroužková košile pro koně
kroužková košile s rukávy a suknicí s oddělenou kroužkovou kapucí
kompletní kroužkové nohavice, připnuté řemínkem s přezkou
kroužková košile do pasu s rukávy po lokty, štít a ocelová lebka
tunika pod zbrojí, tlustý nevycpávaný oděv a perpunt (prošívaný a vycpávaný kabátec nošený přes drátěnou zbroj)
kroužková zbroj bez rukávů s perpuntem a železným kloboukem nebo lebkou
čepel, železný klobouk nebo lebka, drátěná košile do pasu s rukávy až po zápěstí a drátěná suknice
kušiník na koni se dvěma tětivami, toulcem na opasku se sto a více šipkami
pěší kušiník s kuší se dvěma tětivami, toulcem na opasku se sto a více šipkami
pěšák vyzbrojený kopím a oštěpem nebo palicí
kůň, jiné zvíře nebo tažné zvíře, osel
Některé varianty je možno kombinovat, takže dobře vybavený voják dostane podílů více:
kušiník na koni dostane podíl,
má-li kůň kroužkovou zbroj, dostane další podíl,
má-li kušiník vlastní kroužkovou zbroj s perpuntem a železnou přilbou, dostane další podíl,
za kroužkové nohavice dostane půl podílu.
Dělení kořisti
Po skončení výpravy všichni vojáci snesou kořist na velkou hromadu a notář zaznamená jednotlivé kusy, které se prodají v aukci, aby se dosáhlo co největšího výtěžku. Poté se výtěžek z kořisti rozdělí podle postavení vojáků. Část se odevzdá králi, velitelé vojska a vlajkonoši dostanou zvláštní podíly, zbytek se rozdělí na podíly podle výše uvedené výbavy členů vojska a vyplatí v hotovosti. Špionážní služba má také nárok na podíl z kořisti.
Zvláštní odměny
Kromě podílu na kořisti existují speciální odměny, jejichž účelem je vyzdvihnout hrdinství a podněcovat k odvážným činům.
K takovým patří výjimečné činy se zbraněmi, například:
záchrana krále v boji,
darování vlastního koně králi v situaci, kdy mu šlo o život,
dobytí praporu generála nepřátelského vojska,
zabití koně nepřátelského generála,
zajetí nebo zabití nepřátelského generála.
Další skutky hodné odměny jsou dobytí města či nepřátelské lodě nečekaným přímým přepadem, lstí nebo tajnou noční akcí.
Kdo první vstoupí do nepřátelského města nebo na palubu nepřátelské lodě, a tu se poté podaří dobýt, zaslouží si půdu a statek. Zemře-li v akci, bude odměna připsána jeho dědicům.
Odměňovány jsou i špionážní a strážní služby, pokud některá z nich významně ovlivnila chod válečných operací.
Zvláštní odměny a výsady náleží úřadu vyslanců vybíraných k vykupování a výměně válečných zajatců.
Žold
U některých výprav mají všichni účastníci nárok na denní žold. Jde-li o křížovou výpravu posvěcenou papežem, denní žold je vyplácen z poměrné části církevního desátku vybraného v zemi.
Odškodné
V případě ztráty vybavení nebo zvířat, se nárok na odškodné vyplácí podle notářského zápisu při vstupu do vojska. Výše kompenzace záleží na tom, jak ke ztrátě došlo - zda chybou vojáka, nemocí nebo v boji.
Zdravotní kompenzace
„Muži, kteří ve válce utrpěli zranění, mají nárok na kompenzaci, placenou z válečné kořisti. Výhodou těchto kompenzací je, že muži pak nacházejí větší potěšení při podávání bojových výkonů, protože vědí, že zranění je neuvrhne do chudoby. Dobrovolněji se pouštějí do bitvy, chovají se statečněji a netrpí tolik smutkem a žalem, což jsou pocity, které špatně působí na srdce mužů zapojených do válečných činností.“
Ke zvýšení bojové morálky vojska slouží systém válečných reparací, který finančně zajišťuje zraněné vojáky.
V případě zranění vojáka armáda vyplácí veteránovi jednorázovou finanční částku podle závažnosti zranění a typu následků. Pán zraněného vojáka by mu měl poskytnout takový majetek, aby se mohl vyléčit a netrpěl chudobou.
V Cantigas de Santa Maria jsou vyobrazeny lékárny, špitály, převážení nemocných na trakaři, převazování obvazů i operace.
Výše kompenzací za zranění s trvalými následky je určena tak, aby si v případě ztráty rukou nebo prstů mohl zakoupit otroka, který jeho rodině po zbytek života ruce poskytne.
V době vydání zákona (1265) měl maravedí hodnotu 22 gramů stříbra. Už za 20 maravedí se dal koupit pohanský otrok. V následujících desetiletích však maravedí několikrát silně devalvoval.
Část II, hlava 25, zákon 2 určuje kompenzace za zranění do následujících kategorií:
Vykupování válečných zajatců jsou věnovány specifické paragrafy.
Zranění
viditelné zranění na hlavě, které nelze zakrýt vlasem či vousem - 12 maravedí
zranění na hlavě, ze kterého byla odebrána kost - 10 maravedí
zranění na hlavě bez odebrání kosti - 5 maravedí
zranění napříč přes celé tělo - 10 maravedí
zranění přes celou ruku nebo nohu - 5 maravedí
zranění, které neprošlo celou končetinou - polovina
zlomenina ruky nebo nohy, která nevede k doživotnímu zmrzačení - 12 maravedí
Zmrzačení
ztráta oka, nosu, ruky, nohy - za každé zranění 100 maravedí, za ucho 40
za ztrátu předloktí nebo nohy ke koleni či nad koleno, 120 maravedí
za ztrátu palce 50, za ukazovák 40 a postupně 30, 20, 10
jsou-li useknuty naráz 4 prsty, ale palec zůstane, 80 maravedí
při ztrátě 4 předních zubů nahoře nebo dole, 40 maravedí za každý zub
za každé další zranění vedoucí k trvalému zmrzačení 100 maravedí
Ztráta života je kompenzována méně než doživotní zmrzačení, kdy je třeba zajistit veteránovi rozumnou životní úroveň. Nicméně i to, že voják položí život za dobrou věc, je finančně oceněno:
rytíř - 150 maravedí
pěšák - 75 maravedí
V případě smrti vojáka se nárok na jeho podíl z kořisti, žold a náhrady za ztrátu života přenáší na rodinu postiženého. Voják tak i svou smrtí může finančně zajistit svůj rod a zemře-li hrdinně, i slávu svému domu a jménu. Ve zvláštních případech po jeho smrti mohou jeho rodině připadnout jako odměna i půda a statky.
Ženy
V „Siete partidas“ se výslovně uvádí, že ačkoli je v zákonu konzistentně uváděno mužské pohlaví, stejné zákony platí pro muže i pro ženy.
V tuctech vojenských kompanií města Barcelona byly zapsány také ženy. Mezi jejich povinnosti patřila mimo jiné obrana zdí města proti invazi. Ženy z katalánské Velké kompanie v Byzanci bránily hradby města, když byli vojáci mimo město. Královské záznamy Jakuba Dobyvatele z Aragónu popisují mezi hradní posádkou také cvičené válečné psy. Každý pes měl vlastního ženského psovoda a plat psovoda se psem se rovnal platu mužského bojovníka. Téměř všichni psovodi byly ženy.
Zdroje
Alfons X.: Cantigas de Santa Maria
Alfons X.: Livro de las leyes (Siete partidas)
Burns: Women in Crusader Valencia: A Five-Year Core Sample, 1265-1270
de Capmany: Memorias Historicas Sobre la Marina Comercio y Artes de la Antigua Ciudad de Barcelona
Hoffmeyer: Arms and Armour in Spain -A Short Survey Vol.1 - The Bronze Age to the End of High Middle Ages
Leguina: Glosario de Voces de Armería
Speciální poděkování patří našim španělským přátelům Nieves Rico Parreňo a Pelayo Mejido Díaz za pomoc s identifikováním terminologie zbraní a zbrojí. Díky!
Přílohy
Cantigas de Santa Maria 67. Péče o nemocné ve špitálu (espital v titulku). | Cantigas de Santa Maria 108. Židovský lékárník v lékárně. | Cantigas de Santa Maria | Cantigas de Santa Maria 126. Extrakce šipky z kuše z obličeje pomocí... | Cantigas de Santa Maria 129. Voják v šupinové zbroji zasažený šipkou z... |
Cantigas de Santa Maria 129. Extrakce šipky z oka. Zrak se v plné míře... | Cantigas de Santa Maria 134. Chirurg provádí amputaci pravé nohy pod kolenem. | Cantigas de Santa Maria 188. Pitva a vyjmutí srdce. | Cantigas de Santa Maria 12. Pogrom na židy, kteří se na Velikonoce chystají
ukřižovat figurku Ježíše. Pěšáci jsou vyzbrojeni falchiony či tesáky
(serranillo) - meče jsou vyhrazeny rytířům a urozeným. Vojáci mají
kroužkovou košili bez kapuce s rukávy po lokty. Prošívaný kabátec
perpunto může skrývat krátkou drátěnou košili, nebo jen tlustou vlněnou
tuniku. Čapky na hlavě mají atypický tvar, je možné, že jde o vycpávku... | Cantigas de Santa Maria 19. Tři urození muži nebo rytíři zabili před
oltářem svého nepřítele. Na iluminaci vidíme drátěnou košili s rukávy
po zápěstí a dvě košile s rukavicemi a kapucí s aventailem. Také je
vidět kroužková ochrana nohou typická pro jezdce a prošívaný kabát
perpunto přes zbroj. Železné klobouky a lebky jsou typické ochrany hlavy,
hrncových přileb bývá vyobrazeno méně. Typicky španělský tvar štítu
je doplněn o závěs štítu přes rameno s erbovními motivy. Povšimněte si... |
Cantigas de Santa Maria 28. Arabské obležení Konstantinopole 717-718 AD v
kulisách 13. století. Uprostřed iluminace vidíme gravitační prak s
kolovým podvozkem, stany obléhatelů, typické arabské kopí, kušiníky v
šupinových zbrojích s železnými lebkami a bourání hradby pod
improvizovanou střechou. Špičaté klobouky obránců vlevo pravděpodobně... | Cantigas de Santa Maria 63. Těžká kavalerie. Trojúhelníkové prapory
označují velitele jednotlivých částí vojska. Vidíme malované železné
klobouky a hrncové přilby, kroužkovou ochranu nohou, prošívané kabátce
perpunto nošené přes kroužkovou zbroj s pěstnicemi, kapucí a aventailem k... | Cantigas de Santa Maria 99. Ústup obléhacího maurského vojska. Povšimněte
si specifického tvaru maurských kopí, typického maurského dvoulaločnatého
štítu (vážil kolem 2,5-3kg) a kratších třmenů - mauři měli na koni
více pokrčená kolena než křestané, kteří více stáli. Osel na levé... | Cantigas de Santa Maria 106. Dva panoši se pokusili ukrást dobytek a byli
dostiženi městskou hlídkou. Jezdci mají na hlavách železné klobouky a
lebku, kroužkové košile s pěstnicemi, kapucí a aventailem k ochraně
obličeje, prošívaný kabátec perpunto přes zbroj, meče, španělské... | Cantigas de Santa Maria 129. Těžká pěchota a těžká kavalerie seřazená k
přesunu. Jezdci mají železné klobouky, lebky, hrncové přilby, kroužkové
košile s pěstnicemi, koně mají vlastní kroužkovou ochranu těla a hlavy.
Kopí s trojúhelníkovými prapory určují, že jde o velitele mnohem větší
armády. Pěšáci mají většinou železnou lebku, drátěnou košili s
kapucí a aventailem, s dlouhým nebo krátkým rukávem, nebo šupinovou zbroj,
dýku nebo tesák za pasem, španělský štít. Pěšáci nemají ochranu... |
Cantigas de Santa Maria 165. Armáda sultána Bondoudara, vládce Egypta,
Aleppa, Damašku a La Chamelle, pochoduje dobýt město Tartus. Těžká
pěchota v popředí má železné klobouky, šupinové zbroje přes kroužkové
košile a holá kolena. Na koni v hedvábném oděvu vidíme sultána osobně, s
dvoulaločným štítem a maurským kopím. V pozadí mezi lesem kopí vidíme i
reflexní luky, ze kterých tou dobou stříleli převážně židovští
specialisté. Kuše už tou dobou ve výzbroji armád už desítky let daleko... | Cantigas de Santa Maria 175. Městští úředníci z Toulouse dostihl poutníky
do Santiaga de Compostella a obvinili je z krádeže. Vidíme malované
železné klobouky, kroužkové košile s rukávem po zápěstí, s kapucí a
aventailem, perpunto nošené přes zbroj, kroužkovou ochranu nohou jezdce a... | Cantigas de Santa Maria 175. Městští úředníci z Toulouse dostihl poutníky
do Santiaga de Compostella a obvinili je z krádeže. Frontální pohled na... | Cantigas de Santa Maria 205. Don Alfonso Tellez se s vojenskými řády
Calatrava a Uclés chystá dobývat maurský pohraniční hrad. Vidíme detaily
konstrukce stanů, různé typy přileb (lebka, klobouk, hrncová), kroužkové
košile s krátkými rukávy, kapucí a aventailem k ochraně obličeje,
kroužkovou ochranu nohou jezdců, zdobené řemeny zaoblených štítů, dýku... | Cantigas de Santa Maria 205. Don Alfonso Tellez se s vojenskými řády
Calatrava a Uclés se modlí před úspěšným pokusem dobýt maurský
pohraniční hrad. Vidíme detaily konstrukce stanů, různé typy přileb
(lebka, klobouk), kroužkové košile s krátkými rukávy nebo prstovými
rukavicemi, kapucí a aventailem k ochraně obličeje, kroužkovou ochranu nohou
jezdců, dýku za pasem, prošívaný kabátec perpunto přes zbroj a zbroj k... |
Cantigas de Santa Maria 207. Povšimněte si pěstnic na drátěné košili... | Cantigas de Santa Maria 408. Válka v Lombardii. Kušiník v popředí má na
opasku natahovací hák, kuši se třmenem, šupinovou zbroj. Ostatní pěšáci... | | | |