2-11: Král a jeho země¶
Když člověk těží z věcí, které má, získá z nich tři výhody: za prvé, bude považován za moudrého, za druhé, získá tím zisk a za třetí, bude mít z takového jednání potěšení. Protože jsme tedy v předchozí hlavě ukázali, jak má král jednat, když miluje, ctí a chrání svůj lid, chceme zde uvést, jak má jednat vůči své zemi, a vysvětlíme, jak ji má milovat, chránit a ctít.
Zákon 1: Měl by projevovat svou lásku k zemi¶
Král je povinen milovat, ctít a chránit nejen svůj lid, ale i samotnou zemi, jejímž je pánem. Protože on i jeho lid se živí tím, co je v ní obsaženo, a získává z ní vše, co potřebuje a s čím vykonává všechny své činy, je spravedlivé, aby ji miloval, ctil a chránil. Láska, kterou k ní má král chovat, je dvojího druhu: záměrem a skutky. Záměr milovat ji by se měl projevovat jeho upřímným přáním, aby byla dobře obydlena a obdělávána, a tím, že bude vždy projevovat své potěšení, když budou příznivá roční období.
Lásku skutkem projevuje tak, že díky jeho působení je osídlena dobrými lidmi. A to nejlépe jeho vlastními poddanými, může-li je získat, spíše než cizinci, jako například rytíři, dělníky a obchodníky. Nechá ji obdělávat, aby lidé mohli hojněji získávat její plody. I když na některých místech nemusí být země úrodná, aby sama o sobě dávala obilí, víno a jiné produkty užitečné k obživě lidí, a není obdělávána, král by si přesto neměl přát, aby zůstala z toho důvodu nevyužitá, ale měl by s ní naložit tak, jak navrhnou lidé znalí těchto věcí. Mohlo by se totiž stát, že by se hodila k jiným účelům, z nichž mají lidé užitek, a neměla by být zanedbávána. Například by mohla být použita k těžbě kovů nebo k pastvě stád nebo k těžbě palivového dříví či dřeva nebo k jiným podobným věcem, které lidé potřebují.
Král by měl navíc nařídit stavbu mostů a silnic a opravit všechna špatná místa, aby lidé mohli cestovat a vést svá tažná zvířata a převážet svůj majetek z jednoho místa na druhé bez překážek, aby je neztráceli v brodech řek nebo na jiných nebezpečných místech, přes která cestují. Měl by také nařídit, aby se ve městech stavěly hostince, kde by se lidé mohli ubytovat, aby pro nedostatek noclehu nemuseli ležet na ulicích. Měl by také nařídit, aby se na opuštěných místech, kde dospěje k názoru, že je to nutné, stavěly domy s přístřešky, aby lidé mohli bezpečně ubytovat sebe i svůj majetek a aby jim ho zlosynové nemohli ukrást nebo je o něj připravit. Vše, co je výše uvedeno, je k obecnému prospěchu, neboť to představuje skutky zbožnosti, a tak bude země lépe obydlena a lidé budou mít také větší chuť v ní žít a zůstat.
Zákon 2: Měl by ctít svou zemi¶
Král by měl ctít svou zemi, a to zejména tím, že nařídí, aby města, městečka a hrady byly obklopeny dobrými hradbami a věžemi. To jim dodává na významu, vznešenosti a ozdobnosti a také to poskytuje lidem velké bezpečí a ochranu v každé době. Navíc by měl svou zemi ctít ve svých proslovech tím, že bude chválit její přednosti.
Zákon 3: Měl by svou zemi udržovat a chránit¶
Král by měl pečlivě chránit svou zemi, aby její města a vesnice nebyly opuštěny, aby hradby, věže nebo domy nebyly zničeny kvůli nedostatku péče. Měl by také dohlížet na to, aby stromy, vinná réva ani žádné jiné věci, které slouží k obživě lidí, nebyly vykáceny, vypáleny, vyvráceny z kořenů nebo jakkoli jinak poškozeny či zničeny kvůli nepřátelství, které k sobě mohou lidé chovat. Kromě toho by měl chránit zemi před veřejnými nepřáteli, aby nemohli v jejích hranicích způsobit žádnou škodu, jak bude uvedeno dále v hlavě pojednávající o armádách. Král, který jedná výše uvedeným způsobem a který miluje, ctí a chrání svou zemi, bude díky tomu, stejně jako ti, kdo v ní sídlí, sám ctěn, bohatý, prosperující a budou se ho bát. Bude-li jednat jinak, potká ho opak.